stinaiindien.blogg.se

Äventyret fortsätter!

Publicerad 2013-12-13 06:09:04 i Allmänt

Chennai 12/12 18:30

Jag kom med flyget, jag fick det ombokat till att få kliva av i Chennai. Nu är jag i Chennai, klockan är nu 18:34 och jag sitter på en buss som ska ta mig till ponducherry! När jag kom ut från flygplatsen tidigare idag hade jag inte riktigt någon plan för hur jag skulle ta mig till pondy, jag hoppades lite på att det skulle finnas en fin resebyrå eller turistinformation på flygplatsen, det gjorde det inte... Jag spenderade ca 2h väntandes på en statlig buss som skulle gå mellan flygplatsen och stans stora busstation! Den kom aldrig... Då fick jag hjälp av en polis och en kille som bokade taxibilar, dom hjälpte mig att hitta till den lokala busshållplatsen, samt vilka bussar jag kunde ta där ifrån. Jag hittade tillslut dit. Efter några min kom en buss med rätt nummer, den stannade inte alls.... Några min senare kom en till, den saktade in men jag hann inte ifatt den... Vid det här laget har en rickshaw chaufför sett mig och mina misslyckanden med att komma på bussarna, så han hjälper mig att vinka in nästa buss! Stina (med 15kg packning på ryggen och 10kg på magen) börjar springa  längs med busshållplatsen när bussen är ca 30-40m bort, den saktar in och Stina lyckas ta sig på! Bussresan tog ca 30min och kostade 9INR dvs ca 9öre! Framme på busstationen hittade jag tillslut en buss till pondy, den kostade mig hela 19kr! Jag köpte middagen utanför bussen,  veg fry rice, och tog med den (ska käka den strax!) den kostade mig hela 4,50kr :) snacka om att resa billigt!
Nu väntar 3,5h på bussen sedan gäller det att hitta ett bra hotell i pondy, tror jag kör den enkla varianten och tar en rickshaw som får köra mig runt till några olika. Så jäkla gött att få vaka i pondy imorgon!  Nu blir det middag och candycrush! :)

Ponducherry 13/12 10:30

Bussen kom fram tillslut! (Bara en timma sen)  när jag kom fram var klockan 23 och regnet öste ner... Jag hittade som tur va en rickshaw som tog mig till ett bra hotell, eget badrum, rena lakarn och en tv med HBO för 60kr natten.
Nu på morgonen har jag gått längs strandpromenaden och käkat frukost på ett café med halvsutsikt :)
Pondy är riktigt riktigt mysigt, jag har strosat en del i dom franska kvarteren längs med strandpromenaden, små mysiga hus, mycke blommor och träd och lite trafik! Perfekt! Tror jag stannar här tills den 19/12 då jag flyger hem från  Chennai :)

Sista dagen på havelock iland

Publicerad 2013-12-13 06:00:08 i Allmänt

Så, nu händer det, jag lämnar Andamanerna. Just nu sitter jag på färjan från havelock till port Blair och väntar på att vi ska åka. Jag sitter och håller tummarna att vi kommer iväg i tid och att det inte blir några förseningar, jag måste nämligen checka in på flygplatsen 45min efter planerad ankomst till port blairs hamn, färjan ska enligt tidtabellen ta 2,5h. Dagens resa innehåller färja, sedan flyg port Blair - chennai sedan flyg chennai - Bangalore (ska försöka boka om så att jag kan stanna i Chennai och ta mig till ponducherry istället, får se hur medgörliga spice jet är )
 Woho! Vi kom iväg 3min tidigt tom! Nu får jag hoppas att jag inte blir sjösjuk, sitter nämligen i något som liknar ett lastutrymme utan fönster, under däck....

Igår var min sista dag på havelock och den var fantastisk!
Den började med att jag vaknade 4.20 och gick ner till stranden och kollade på soluppgången. Sedan gjorde jag kaffe som jag drack i min hängmatta. Vid 7 kom Kalle förbi och vi gick ner till full moon och käkade frukost. Jag hade en fantastik frukost med vitlöksstekta champinjoner, äggröra, rostatbröd, grillad tomat, potatiskakor, kaffe, färskpressad granatäpple juice. Medansvar vi åt kom irländska Carl och satte sig med oss och åt frukost. Efter att vi slappat ett tag tog vi mopparna och åkt först till marknaden där vi handlade bananer och kex, sedan åkte vi till stigen som leder till elephant beach! Stigen var riktigt lerig så vi kämpade hårt. Längs vägen (mitt inne i djungeln) hörde vi höga knakanden och brakanden och plötsligt ser vi två elefanter!! Det var två arbetselefanter som stod fastkedjade och käkade bambu. Vi stannande en stund och tog lite bilder. Vi gick sedan vidare till Elephant beach, det tog oss ca 1h. Framme på stranden köpte vi kokosnötter för 3kr styck som vi drack och åt. Därefter gick vi vidare mot turtle beach. Vi gick längs med stranden och hittade tillslut ett bra ställe att göra camp på. Vi hoppade direkt i vattnet och började snorkla. Det var ett underbart rev som på många ställen var nästan helt oskadat! Ca 5min in i snorklingen så ser Kalle och Carl en vitfenad revhaj!! (Jag är INTE bitter!) det är helt galet, det är tom få sportdykare som får se dom! Sedan snorklade vi vidare, djurlivet var underbart och sikten va ca 15m. Jag hade med mig mitt rep för att mäta djupet, vi fridök till 13m och det kändes kanon!

Efter djupdykningen började vi leka runt och trixa, jag dök ner till ca 8-9m djup och la mig på rygg för att göra bubbelringar, den första jag gjorde blev Perfekt! PERFEKT! Vattnet var lugnt och ringen var... perfekt,  helt slät och obruten. Den startade med en diameter på ca 1dm och växte. Jag följde den upp medan den växte, jag vet inte hur lång tid det tog för den att komma upp, det kändes som att tiden stod stilla... :D  När den var ca 1m från ytan var den ca 1-1,2m i diameter och fortfarande helt obruten, den var då tunn som ett lillfinger, Magiskt! Helt plötsligt bröts den upp i en massa små bubblor och försvann.... Bredvid mig vid ytan låg irländska Carl, han hade sett ringen från första början, det var härligt att få dela upplevelsen med någon och att ha någon att vara exalterad med!

Men! Det var långt ifrån allt som hände den dykturen.
Jag snorklade runt och var nöjd, lugn och glad, plötsligt när jag tittar upp så ser jag att Kalle simmar frenetiskt till Carl och när han kommer fram skriker han (mer rädd än exalterad) "it's a fucking snake!!" Jag simmar dit för att kolla på den men såg ingenting, jag förväntade mig en liten orm på några dm men plötsligt simmar det fram en 2m lång mörkblå och vittrandig orm från korallen under mig! Den simmar in och ut från små skrevor och letar efter något att äta. Efter en stund simmar den upp till ytan för att andas, sedan simmar den ner och fortsatte att jaga. Kalle simmade in till stranden men jag och Carl stannade och kollade på den en stund, den var fantastiskt vacker, jag trodde aldrig jag skulle få se havsorm! (Idag på morgonen pratade Kalle med en kille från dykcentret om ormen, den är tydligen fredlig och attackerar inte människor om man inte tränger den väldigt mycket, men, skulle man bli biten så är giftet direkt dödligt...=\ )
Senare så såg jag även en starring toadfish, världens största pufferfish! Den var ca 70-80cm lång och simmade lugnt ute i pellagialen på ca 4m djup, jag simmade ner och simmade ca 1m ifrån den en stund, magiskt!
Sedan var det dags att börja gå tillbaka innan solen gick ner (inte kul att vandra lerigt stig genom djungeln i mörker!)
När vi km fram till mopederna var det ca 0,5h till solnedgången så jag och Kalle åkte till beach 7, tråkigt nog var det riktigt molnigt vid horisonten så det var inte mycket att se....
Därefter det åkte vi  hem, tog en lång skön dusch för att sedan möta upp Kalle och Carl på full moon.
Till förrätt delade vi på en stor mezze tallrik med en massa olika röror och grönsaker med vitlöks nann till! Till varmrätt delade jag och Kalle på en hel kyckling som grillats i tandoriugnen. Till efterrätt åt jag banuffe-American pancakes! Under hela middagen drack vi ett gott rödvin. Efter middagen gick vi ner till stranden och jag upplevde riktigt skarpa månskuggor för första gången och månen var ändå bara halv! Vi kollade på stjärnorna och hängde, sedan gick vi alla hem till våra hyttor och la oss och sov. En fulländad och perfekt dag! En perfekt sista dag på havelock!

Nu har jag skrivit i ca 1h och det går en del sjö, det är även riktigt varmt här nere i bunkern så jag svettas en del. Nu måste jag upp på däck innan jag blir sjösjuk!

Havlock

Publicerad 2013-12-02 14:02:26 i Allmänt

Paradiset!
Nu är jag på Andamanerna, en liten tropisk ögrupp i bengaliska viken. För tillfället bor jag i en liten bungalow på Havlock iland (jag ska försöka spana in några andra  löar oxå så småningom) och här kretsar det mesta kring dykning! Jag har varit ute med ett dykcenter och dykt två dyk (aparatdykning ), det var jätte fin dykning men det fick mig att inse att fridykningen ligger mig varmare om hjärtat och att det är så jag vill spendera min tid under ytan :).
Tyvärr är nätet så dåligt här på internet cafét så det är förbjudet att ladda upp bilder, men googla Andamanerna så får ni en bra bild av hur jag har det ;)

Dagarna här är lugna, jag vaknar oftast vid 5 ( vi har samma tidzon som indiska fastlandet fast det rent geografiskt borde skilja 2-3 tidzoner, därav de ootroligt tidiga mornarna :) ), och kliver upp och gör en fruktsallad som jag äter i hängmattan på min veranda medans jag läser en bok, ofta somnar jag om en stund och kliver upp vid 8. Jag spenderar mycket tid på Full moon cafe som ligger nära min resort. Dom har fantastik mat och atmosfären är obetalbar, jag skulle vilja bo där!
Ofta på förmiddagarna åker vi ett gäng till en strand på andra sida ön, där finns en riktigt fin lagun som ligger lite avskilt, det är riktigt bra snorkling och det är väldigt vackert, ett guldkorn i paradiset!

Inte mycket annat händer här på ön, jo! Här om dagen högg jag mig själv i stortån med min nyslipade kokosnötskniv ( den ser ut som en liten machete) =/ jag satt på stranden och höll i en kokosnöt med fötterna och skulle öppna den, så slant kniven och träffade stortån! Blodet forsade! Som tur var hade jag Carl ( Kalle kula som jag reste i Radjastan med, han har kommit hit!!!) med mig, han tvättade av såret och kollade, det var inte så farligt djupt. Jag öppnade klart min kokosnöt och käkade lite av den och sedan snorklade vi ett tag. Tån har nu börjat läka ihop och den är förhoppningsvis fit for fight (hel nog för att pressas ner i simfenorna)  inom några dagar! Men, ett präktigt kokosnötsknivs-ärr får jag troligtvis! :p

Hoppas ni har det bra hemma i kylan ;)

Kram på er!

Varanasi

Publicerad 2013-12-02 14:00:47 i Allmänt

Så, nu har det gått några dagar sedan jag kom ut i verkligheten igen. Det var fantastiskt att få börja prata igen och att få dela alla erfarenheter med dom andra 37kvinnorna på kursen. Det kändes som om jag känt dom länge länge fast vi aldrig pratat innan :) Samma dag som kursen slutade tog jag en nattbuss till Delhi, i Delhi spenderade jag dagen hos en indisk kvinna, Anupama, som oxå gjorde kursen och åkte med samma buss som mig (hon är fantastisk och en stor inspiration för mig, 41år , singel, egenföretagare som totalt bytt bana från design till att ha popp-up restauranger med japansk mat som hon själv lagar!) I Delhi tog jag nattåget till varanasi. Fyra dagar stannade jag där, hittade ett mysigt hotel med bra personal och en restaurang med bra mat. Lärde känna en tysk rese-journalist som heter Oleander, vi har haft många långa och filosofiska diskussioner kring livet, hur det är att leva med en depression, hur olika händelser i livet formar oss, osv. Tro det var precis vad jag behövde efter meditationen, få diskutera alla tanka, idéer och funderingar som väcktes under 80h av själv-reflektion! Tack Oleander! Som det känns nu är Varanasi ingen stad som jag vill besöka igen. För mig består den av smala, labyrintliknande gator, de konstant brinnande eldarna på Ganges strand där folk kremeras och så klart Ganges. Ja, Ganges.... Jag ville åka till Varanasi för att få doppa fötterna i detta det heligaste vattnet i Indien, och få göra det i den heligaste staden i Indien. Nu är det gjort och så här i efterhand känns det som en konstig önskan eftersom jag inte alls ser mig som, eller känner mig spirituell. Men, det känns iaf bra att jag gjort det! :) Igår var det en stooor fest i Varanasi. Längs med Ganges strand finns runt 60 olika ghats, vid en ghat tillbes en hinduisk gud, (tror dom vanligtvis har ett litet tempel till på varje ghat men jag är inte säker). Det är bara ett fåtal av dessa som vårdas och brukas dagligen av hinduer. Men, igår var dagen då alla gudar hyllas, alla tempel pimpas och många byggnader längs med Ganges blir nymålade. På kvällen tändes ljus på alla ghats, sanslöst många ljus! På stora trappor upp till tempel tändes ljus på alla trappsteg med 0,5m mellanrum! Jag beskådade detta dels från en båt och dels genom att gå längs med stranden, och det var mycket folk, lite väl mycket för min smak... Någon sa att det vanligtvis kommer 200.000 pers för att ta del av festen, och detta centrerat till en 1-2km lång strandpromenad... I skrivande stund är jag åter igen på ett nattåg, denna gång från Varanasi till Kolkata. Jag klev på tåget 01.30 och har sovit några timmar. Imorgon förmiddag tar ja äntligen flyget till Andamanerna! På tågstationen träffade jag en amerikansk tjej som visade sig skulle åka samma tåg som mig. Hon flyger vidare från kolkata ikväll men vi ska göra sällskap under dagen idag, hon ville handla tyg, mycket förnuftig tjej tycker jag :)!