stinaiindien.blogg.se

Sista dagen på havelock iland

Publicerad 2013-12-13 06:00:08 i Allmänt

 
 
Så, nu händer det, jag lämnar Andamanerna. Just nu sitter jag på färjan från havelock till port Blair och väntar på att vi ska åka. Jag sitter och håller tummarna att vi kommer iväg i tid och att det inte blir några förseningar, jag måste nämligen checka in på flygplatsen 45min efter planerad ankomst till port blairs hamn, färjan ska enligt tidtabellen ta 2,5h. Dagens resa innehåller färja, sedan flyg port Blair - chennai sedan flyg chennai - Bangalore (ska försöka boka om så att jag kan stanna i Chennai och ta mig till ponducherry istället, får se hur medgörliga spice jet är )
 Woho! Vi kom iväg 3min tidigt tom! Nu får jag hoppas att jag inte blir sjösjuk, sitter nämligen i något som liknar ett lastutrymme utan fönster, under däck....
 
Igår var min sista dag på havelock och den var fantastisk!
Den började med att jag vaknade 4.20 och gick ner till stranden och kollade på soluppgången. Sedan gjorde jag kaffe som jag drack i min hängmatta. Vid 7 kom Kalle förbi och vi gick ner till full moon och käkade frukost. Jag hade en fantastik frukost med vitlöksstekta champinjoner, äggröra, rostatbröd, grillad tomat, potatiskakor, kaffe, färskpressad granatäpple juice. Medansvar vi åt kom irländska Carl och satte sig med oss och åt frukost. Efter att vi slappat ett tag tog vi mopparna och åkt först till marknaden där vi handlade bananer och kex, sedan åkte vi till stigen som leder till elephant beach! Stigen var riktigt lerig så vi kämpade hårt. Längs vägen (mitt inne i djungeln) hörde vi höga knakanden och brakanden och plötsligt ser vi två elefanter!! Det var två arbetselefanter som stod fastkedjade och käkade bambu. Vi stannande en stund och tog lite bilder. Vi gick sedan vidare till Elephant beach, det tog oss ca 1h. Framme på stranden köpte vi kokosnötter för 3kr styck som vi drack och åt. Därefter gick vi vidare mot turtle beach. Vi gick längs med stranden och hittade tillslut ett bra ställe att göra camp på. Vi hoppade direkt i vattnet och började snorkla. Det var ett underbart rev som på många ställen var nästan helt oskadat! Ca 5min in i snorklingen så ser Kalle och Carl en vitfenad revhaj!! (Jag är INTE bitter!) det är helt galet, det är tom få sportdykare som får se dom! Sedan snorklade vi vidare, djurlivet var underbart och sikten va ca 15m. Jag hade med mig mitt rep för att mäta djupet, vi fridök till 13m och det kändes kanon! 
 
Efter djupdykningen började vi leka runt och trixa, jag dök ner till ca 8-9m djup och la mig på rygg för att göra bubbelringar, den första jag gjorde blev Perfekt! PERFEKT! Vattnet var lugnt och ringen var... perfekt,  helt slät och obruten. Den startade med en diameter på ca 1dm och växte. Jag följde den upp medan den växte, jag vet inte hur lång tid det tog för den att komma upp, det kändes som att tiden stod stilla... :D  När den var ca 1m från ytan var den ca 1-1,2m i diameter och fortfarande helt obruten, den var då tunn som ett lillfinger, Magiskt! Helt plötsligt bröts den upp i en massa små bubblor och försvann.... Bredvid mig vid ytan låg irländska Carl, han hade sett ringen från första början, det var härligt att få dela upplevelsen med någon och att ha någon att vara exalterad med! 
 
Men! Det var långt ifrån allt som hände den dykturen. 
Jag snorklade runt och var nöjd, lugn och glad, plötsligt när jag tittar upp så ser jag att Kalle simmar frenetiskt till Carl och när han kommer fram skriker han (mer rädd än exalterad) "it's a fucking snake!!" Jag simmar dit för att kolla på den men såg ingenting, jag förväntade mig en liten orm på några dm men plötsligt simmar det fram en 2m lång mörkblå och vittrandig orm från korallen under mig! Den simmar in och ut från små skrevor och letar efter något att äta. Efter en stund simmar den upp till ytan för att andas, sedan simmar den ner och fortsatte att jaga. Kalle simmade in till stranden men jag och Carl stannade och kollade på den en stund, den var fantastiskt vacker, jag trodde aldrig jag skulle få se havsorm! (Idag på morgonen pratade Kalle med en kille från dykcentret om ormen, den är tydligen fredlig och attackerar inte människor om man inte tränger den väldigt mycket, men, skulle man bli biten så är giftet direkt dödligt...=\ )
Senare så såg jag även en starring toadfish, världens största pufferfish! Den var ca 70-80cm lång och simmade lugnt ute i pellagialen på ca 4m djup, jag simmade ner och simmade ca 1m ifrån den en stund, magiskt! 
Sedan var det dags att börja gå tillbaka innan solen gick ner (inte kul att vandra lerigt stig genom djungeln i mörker!)
När vi km fram till mopederna var det ca 0,5h till solnedgången så jag och Kalle åkte till beach 7, tråkigt nog var det riktigt molnigt vid horisonten så det var inte mycket att se....
Därefter det åkte vi  hem, tog en lång skön dusch för att sedan möta upp Kalle och Carl på full moon.
Till förrätt delade vi på en stor mezze tallrik med en massa olika röror och grönsaker med vitlöks nann till! Till varmrätt delade jag och Kalle på en hel kyckling som grillats i tandoriugnen. Till efterrätt åt jag banuffe-American pancakes! Under hela middagen drack vi ett gott rödvin. Efter middagen gick vi ner till stranden och jag upplevde riktigt skarpa månskuggor för första gången och månen var ändå bara halv! Vi kollade på stjärnorna och hängde, sedan gick vi alla hem till våra hyttor och la oss och sov. En fulländad och perfekt dag! En perfekt sista dag på havelock!
 
Nu har jag skrivit i ca 1h och det går en del sjö, det är även riktigt varmt här nere i bunkern så jag svettas en del. Nu måste jag upp på däck innan jag blir sjösjuk!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela