stinaiindien.blogg.se

Radjastan och Bollywood!

Publicerad 2013-09-25 04:58:32 i Allmänt

En hel del har hänt sedan förra inlägget!  
 
Det började i förrgår när jag satt och skissade av Gateway of india ( tack mamma för block och pennor, stor glädje både för mig och många indier :) !!! ) 
Sittandes där på muren vid havet var jag en stor attraktion för många indier! Dom kom försynt fram och frågade om dom fick ta kort med mig, och många kom helt ogenerat fram och ställde sig ca 2dm ifrån mig och kollade i några minuter på vad jag ritade, utan att säga ett ord, stockh gick sedan vidare. Vid ett tillfälle hade tre unga indiska killar ställt sig bakom mig utan att jag märkte det och dom bokstavligen hängde över min axel och kollade på skissandet!
I alla fall, en av dom som kom och tittade och även pratade med mig var en Indisk kille vid namn Saniej (osäker på stavningen där!) Då han fick veta att jag fortfarande inte provat chai bjöd han med mig till det lokala cafét på andra sidan vägen! Chaien, som serveras riktigt varm och alltid i samma sorts små vita plastmuggarvar, är fantastisk och jag har druckit många efter det!! 
Så som med nästan alla indier jag träffat än så länge, finns det en baktanke och en plan med allt! Killen jobbatr på en resebyrå.
Men, hans baktanke med att bjuda mig på chai för att få mig att boka en resa, passade rätt bra för mig!
 
Så, nu har jag bokat en tre vekor lång rundresa i Radjastan och Kashmir. Jag börjar resan imorgon kväll, det är åtta stopp och alla hotel och resor är bokade, jag har även bokat in en kamelritt ut i öknen för att sova en natt under bar himmel! Då kollektivtrafiken i radjastan är i princip obefintlig kommer jag att ha en chaufför och en bil under två veckor av resan. Lägger upp en bild med en karta som visar hur jag ska åka så småningom!! 
 
Så, då var första delen av rubriken avklarad, nu till den andra, Bollywood!
 
Innan jag kom till Mumbai hade jag både läst och hört om att man som västerlänning kan få vara med på en Bollywood inspelning som statist en dag. Filmbolaget fixar resor till och från studion, man får mat (och chai!!) samt en lön på 500 INR (ca 50kr). 
Igår morse när jag kom ut från mitt frukostställe där jag ätit en "fluffy omelet", druckit kaffe och ätit rostat bröd, kom en kille fram till mig och frågade om jag skulle vara intresserad av att vara med på en sådan här inspelning där jag skulle spela livvakt! Haha!. Det var även en fransk tjej från samma hotel som mig som skulle åka, så, jag tackade ja! Så här i efterhand vet jag inte om det var värt det. Men, det är en rolig erfarenhet och som Anna skulle ha sagt; Tänk på memoarerna! :)
Ungefär såhär såg min dag i rampljuset ut:
Större delen av dagen spenderades på tåg och i taxibilar för att ta sig dit och hem (ca1,5h enkel väg!) samt genom att bara sitta och vänta.... Efter att vi hade suttit och väntat i ca 4h var det dax för kläder, hår och makeup! Oj oj oj!
Helois (den franska tjejen) fick en blå klänning med insydda lösbröst, jag fick en röd klänning som satt helt åt skogen, OCH vi fick korta mycket glansiga, ytterst tjusiga tights so matchade klänningarna, att ha under! Ungefär här fick vi veta storyn i filmen: vi var livvakter till en maffiaboss från Mumbai som bor i Dubai. Thats it, mer fick vi inte veta.
Därefter var det dax för hår, och dom bestämde sig för att locka allt mitt hår, det tog ca 1,5h! Vilket resulterade i att varken jag eller Helois han gå till makeup! ( Här kan det passa att nämna att detta nog inte var en särskilt påkostad film!) 
Vi fick sedan halvspringa till tagningen (vi blev sminkade under vägen dit, mycket vackert!!!)
Senen vi var med i tog ca 10min att spela in, och gick ut på att maffiabossen satt i sin säng och pratade i telefon ( han var stor, tjock, hade mycket bling bling och svettades ymnigt!) vi satt på varsin sida om honom och skulle spegla honom, arg, glad etc. Detta var svårt eftersom vi inte hade en susning om vad han sa! Vi fick en replik som vi skulle säga i kör: Ooh! Kaj mentos!
thats it, sedan fick vi våra 500 INR och åkte hem. 
 
Det bästa med dagen var nog att jag träffade på Helois, en tjej som jobbar med ett projekt kring vatten och bönder i nordöstra Indien. Hon reser runt och har lite semester några veckor och kommer troligtvis sluta upp med mig i Radjastan någon vecka in på resan. när jag kommer till "hennes del av landet" ska vi sluta upp och åka till varanasi tillsammans!
 
Idag ska jag och Helois ut till elephanta iland som ligger precis utanför mumbai. Samt åka och kolla in mumbais tvätteri! Mer om detta i nästa inlägg!
 
många kramar
 

Kommentarer

Postat av: Monica

Publicerad 2013-09-25 09:24:52

Men så kul du verkar ha det ändå, trots mkt resande o väntande! Dem verkar snälla indierna förutom baktankarna då. Hur är det med kriminalitet o så? Finns ingen risk som ensam tjej att bli utsatt för nått?
Kram

Postat av: Moster S

Publicerad 2013-09-25 22:27:27

Hola! eller vad man nu säger i Indien.
Shit! Hur mkt har du hunnit med på under 1 v !!!? Jättekul! Mormor oroar sig o frågar om du hört av dig. Hon funkar rel bra o jag åker hem i morgon. Enjoy !!! Kram, Sylvia. Mormor hälsar.

Postat av: Karin

Publicerad 2013-09-25 22:43:14

Hej Stina!
Åh, så impad av dig som kommit iväg på en så otrolig resa! Håller alla mina tummar och tår för att du ska få en fantastisk resa, fylld med upplevelser, och att allt ska flyta på utan problem! kul att kunna läsa och följa dig också, verkligen! =)
kram karin

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela