stinaiindien.blogg.se

Eid

Publicerad 2013-10-27 16:27:37 i Allmänt



Nu är det en vecka sedan jag kom till Kashmir. Under denna tid har jag bland annat firat Eid, en muslimsk högtid med en festival som varar i 2,5dagar!

Här kommer berättelsen om min första (och mycket möjligt ända) Eid!

För mig började äventyret redan kvällen innan, jag blev inbjuden till en kashmirsk familj ( har börjat förstå att det ibland är känsligt för folket i Kashmir att bli kallade indier! Det är mycket grummel mellan Kashmir och den indiska regeringen och Kashmir vill vara ett självständigt land (dom har även ett eget språk som inte alls liknar hindi)). Jag blev inbjuden av en av killarna som jag mötte på bussen från Delhi, Sammer. Han hämtade mig vid husbåten och vi åkte till hans föräldrars hem. Där fick jag träffa hans mamma, pappa, bror och farmor. Vi åt fantastisk mat ( med händerna, sittandes på golvet) jag fick en portion som var tre gånger så stor som jag trodde jag kunde äta men eftersom det var så fantastiskt gott fick jag ändå ner allt! Jag minns inte exakt vad vi åt men basen var ris och sedan var det olika kött, kyckling och vegetariska grytor till :)
Efter middagen började det närma sig sängdags ( här äter dom middag vid 22!! ) jag fick dela rum med farmor. Alla i familjen (även jag) sover på madrasser på golvet, de läggs ut vid sänggång och plockas bort på morgonen. Det var en hård madrass, men jag sov som en prinsessa!

Kommande morgon började med att pappan och äldsta sonen (min kompis Sammer) åker till moskén och ber, första gången vid 5-6 tiden och andra gången vid 8. När dom kom hem från andra bönen följde även en slaktare (tror säkert att han har en annan finare titel men den vet jag inte vad den är) som offrade de två getter som familjen köpt dagen innan.
Getterna offrades genom att halspulsådern skars av och de tömdes på blod. Sedan flåddes, tömdes och grovstyckades de ute i trädgården. Därefter togs köttet in, i ett av sovrummen breddes en stor presenning ut, en huggkubbe togs in och sedan började finstyckningen! Runt presenningen samlades hela familjen, vi satt allihopa längs med väggen, drack te, åt kakor och tittade på styckningen, feststämning! (en mycket annorlunda upplevelse! Men, man får ta seden dit man kommer). När styckningen var klar paketerades köttet i (jag tror det var) 15 påsar, för att sedan levereras ut till släkt och vänner!
Jag fick vara med under en del av leveransen, träffade trevliga släktingar och blev bjuden på mycket mat!
Leveransen pågick i ca 2dagar, under dessa dagar var det totalt trafikkaos i Srinagar (och tänk då på att normal trafik här skulle kallas totalt trafikkaos hemma i Sverige! :) ) eftersom alla familjer ska ut och leverera och staden är för stor för att göra det till fots!
Under dessa dagar klär alla upp sig i nya fina kläder och massor av kakor inhandlas av varje familj, på kvällarna skjuts raketer och barnen smäller smällare.
En högtid mycket annorlunda alla de vi har hemma, det var otroligt roligt att vara med en familj och fira Eid och se hur det går till!
 

Kommentarer

Postat av: Mamma Monika

Publicerad 2013-10-27 18:04:11

Jaha du. Får ta och ändra mina julklappsplaner! Verkar som du behöver större kläder efter den här resan! :)

Svar: Nea du mamma, fortsätter det i samma riktning som hittills så har du nog en ganska liten dotter som kommer hem till jul :p har inte vägt mig men har helt klart tappat några kg! Vandring och magsjuka sätter sina spår!
stinaiindien.blogg.se

Postat av: Mamma Annica

Publicerad 2013-10-27 22:05:20

Låter intressant Stina, så kul att du får så nära inblick i folkets seder och bruk!

Svar: Ja det var fantastiskt roligt! En erfarenhet för livet!
stinaiindien.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela