stinaiindien.blogg.se

Bhadarwar - vandring i bergen! 21/10

Publicerad 2013-10-27 16:29:28 i Allmänt



Efter många om och men bokade jag tillslut vandring i de kashmirska bergen! Det blev 4 nätter boende hos en familj i en by utanför Bhadarwara, med dagsturer från huset.

Den 20/10 hämtade en äldre man mig vid husbåten och vi åkte delad bil ( ett vanligt transportsätt här; man ställer sig vid vägen och väntar, de delade bilarna stannar och frågar vart man ska, ska den till samma ställe hoppar man in och betalar chauffören när man kommit fram, kanon! ). Vi bytte bil en gång för att efter ca 2h efter avfärd vara framme i Bhadarwar. Därifrån gick vi ca 4km för att komma fram till byn där mannen och hans familj bor. I byn finns ca 45 hushåll.

Det är ett enkelt hem med dass på gården (indiskt dass; 1x1m stort skjul med ett plankgolv med ett ca 3dm djupt hål och en pressning för dörröppningen, (om jag förstått rätt gör alla sina behov och någon gång ibland skyfflas lite jord över). Jag har ett eget rum på nedervåningen där jag har mina saker och en madrass. I övrigt på nedervåningen finns kök, ett till sovrum där även familjens 14" tv står och sedan så finns det ett litet tvättrum med ett avlopp i ena hörnet och en liten kran med varmvatten som sitter 2dm från golvet (det är den som är duschen :) ). Det finns även en övervåning på huset men den är inte färdigbyggd ännu och jag har inte sett den.

Dagen idag började med att jag, som vanligt sedan jag kom till Kashmir, vaknar vid 6-tiden av att det är bönutrop från en moské, för att sedan somna om igen någon timme. Efter en frukost vid 8-tiden bestående av te, Kashmirbröd och en omelett gav jag och mannen i huset (har helt glömt vad han heter!) oss ut. Vi hade kvällen innan pratat om ifall vi skulle gå eller rida, och jag kände för att rida första dagen, för att komma lite längre och se lite mer :).
 

Till min förvåning så visade det sig att det bara var jag som skulle rida, mannen gick hela dagen! Det var en lång tur längs med dalgången, vi tog oss till nästa by som heter Aru (bara dit är det ca 8km), väl där tog vi en tur upp och runt ett litet berg för att sedan ta oss tillbaka genom dalgången igen. Uppe på berget besökte vi en gypsie?? familj, de bjöd på chai, bröd och majskolvar som rostades i glöden på vedspisen, mumms!
Naturen här är fantastisk! Utsikterna får en att tappa andan! Höga höga berg åt alla håll, vissa med snö på,topparna!
Både flora och fauna påminner mycket om Sverige, här växer lönn, rönn, ask, kastanjer, brännässlor, prästkragar, rödklöver och många barrträd, jag har sett nässelfjäril, små skogsödlor och vart man än är, så ser och hör man korp! :)
Uppe i skogarna är det tydligen fullt av brunbjörn, svartbjörn, leopard, tiger och rådjur.
 

Nu sitter jag på mitt rum. Familjen är inte helt lätt att umgås med då bara pappan pratar engelska (max tre ord per mening) och han är rätt så tystlåten av sig. När jag äter med dom i köket känns det som om dom tittar mer på mig än sin mat, och jag uppmanas konstant att äta och dricka mer, ett artigt "nej tack" duger inte som svar, då lassar dom ändå på en portion till och tycker att "jo jo ät mer nu".
Om jag förstått rätt livnär sig familjen påsatt ta husera turister som pappan sedan tar med ut på vandringar, får en känsla av att dom är rätt trötta på att ha främlingar hos sig, vi är ett nödvändigt ont =\

Önskar klockan var mer så att det var snart var dags för middag och sedan sova. Ska läsa lite och sedan kanske ta en "dusch".

Over and out!
 

Kommentarer

Postat av: Mamma Monika

Publicerad 2013-10-27 18:06:43

Nya erfarenheter!!!

Postat av: Åsa Hjeltman

Publicerad 2013-10-27 18:53:35

Vilka upplevelser att få gästa familjer så där! Intressant med den svensklika faunan kryddad med tigrar!! Roligt att få läsa om dina reseäventyr :-)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela